SMART analizi, performans yönetiminde, stratejik hedeflerde ve kişisel hedef belirlemede günümüzde önemli bir araç olarak kullanılmaktadır. Ulaşmak istediğiniz hedeflerinizin temel özelliklerini sorgulamaya yarayan bu analiz 1981 yılında T. George Doran tarafından geliştirilmiştir.
SMART
- Specific (Belirli)
- Measurable (Ölçülebilir)
- Achievable (Ulaşılabilir)
- Relevant (Gerçekçi)
- Timely (Zamanlı)
- Belirli, hedefin ayrıntılarıyla belirli olarak net ifade edilmesi beklenir.
- Ölçülebilir, niteliğe sahip hedefe sahip olduğunu belirlemek için ne kadar? Başarıya ulaştığımı nasıl anlayacağım? gibi sorularla hedefin kendini sayıyla ifade edilebilmesi beklenir.
- Ulaşılabilir, bir insanın harcadığı çabalarla gerçekleştirmesi mümkün olan bir hedef ulaşılabilir bir hedeftir. Hedefinizi, ütopik değil, gerçekleştirebileceğiniz şartlarda olmasına dikkat etmelisiniz.
- Gerçekçi, istenilen ve yapılabilen hedeftir. Hedef büyük olabilir ama gerçekçi olduğu sürece bir sıkıntı yok. Hedefinizin gerçekçi olup olmadığını belirlemenin başka bir yolu da geçmişte benzer bir hedefe ulaşıp ulaşmadığınızı hatırlamak.
- Zamanlı, belirlenen hedefi gerçekleştirmek için belirli bir zaman tespit edilmeli ve o zaman zarfında yapılmalı. Böylece kendi kendimizi zaman kısıtıyla motive de etmiş oluruz.
SMART, bana göre hedefleri güzel bir şekilde sorgulama metodu. Bu analizin tek farkı, planlara ya da yeni hedeflere girişmeden önce bazı kilit sorulara yanıt vermeyi öneriyor. Hepsi bu! Ulaşmak istediğimiz hedeflerin temel özelliklerini sorguluyor; hedeflerimiz gerçekçi mi, belirgin mi, uygun mu, ulaşılabilir mi? gibi sorular sorarak farkındalık yaratıyor.
Bunun için var olan stratejileri benimseyip hedefleriniz için kendi stratejilerinizi oluşturmaya cesaret edin.