Muda Her Yerde!

Muda kelimesi atıklar, israflar için kullanılan Japonca bir kelimedir. Müşteri isteklerine, beklentilerine cevap vermeyen katma değeri olmayan her şey israftır. Üretim alanında var olan sistem, israfları ortadan kaldırarak, en kısa sürede, en az maliyetle, en kaliteli ürünleri (müşteri beklentilerine uygun) üretme üzerine kuruludur. Toyota üretim sisteminin babası Taiichi Ohno, üretim içerisindeki mudalar’ı yedi gruba ayırmıştır.


1.Fazla üretim Mudası,
2.Bekleme (boş geçen zaman) Mudası,
3.Taşıma Mudası,
4.Fazla proses Mudası,
5.Fazla stok Mudası,
6.Gereksiz insan hareketi Mudası,
7.Hata Mudası

Capital dergisinin de değindiği çalışan yaratıcılığını artırmak için, birçok kurum ofislerin de yeni tasarımlar ve uygulamalara yöneliyor. Yapılan israfların fark edilip kaldırılma işi, artık ofis ortamlarında da uygulanıyor. İşte ofis mudaları:

Muda 1 : Fazla Üretim
Gereğinden fazla bilgi ve doküman üretimi, gereğinden fazla detay.
Müşterinin veya personelin tam olarak ne istediğini bilmeden veri üretmeye çalışmak.

Muda 2 : Gereksiz Stok
Gereğinden fazla dokümana sahip olmak, ekstra kopyalar, ekstra dosyalar.
Gereksiz ofis malzemesi, kullanılmayacak ekipman veya dokümanların depolanması.

Muda 3 : Taşıma
Bir yerden bir yere bilgi ve malzemeleri aktarma sonra geri aktarma.
Birden fazla inceleme ve onaylama için dolaşmak kötü ofis tasarımı ve merkezi arşiv uygulamaları ile dosya ve belgelerin sık ve uzun mesafelerde taşınması.

Muda 4 : Kusurlu Üretim
Hatalı veya eksik bilgi içeren, kullanılamaz çalışmalar, raporlar hazırlamak.
Ne istendiğini iyi tanımlamamak.

Muda 5 : Gereksiz İşlem
Müşterinin veya kullanacak olanın karşılığını ödemeyeceği, fazladan iş yapmak.
Fazla sayıda inceleme,fazla sayıda onay.
Toplantılara ek insan davet etmek.

Muda  6 : Gereksiz İnsan Hareketi
Devamlı kullanılan nesneleri çalışma ortamında bulundurmamak.
Dosya ve çekmecelerin içinde ne olduğunu belirlememek ve sürekli bir şey aramak.

Muda 7 : Bekleme
Bir insanı, cevabı, cihazı, bilgiyi beklemek. Arızalı bir cihazın bekleme yaratması.
Elemanların çapraz eğitimi olmadığı için meşgul olan birinin yerini alamamak ve boş beklemek.

Kaynak: Cengiz Pak- http://www.cengizpak.com.tr/tag/7-israf/

Üniversitede kalite yönetim sistemlerini okurken Toyota’nın kurum kültürü ve kalite uygulamaları ilgimi çekmişti. Toyota’nın  ana misyonundan ikisi İnsan Kaynağı ve Çalışan Güvenliği üzerinedir. Japon firmalar, “insanın” önemini belirtmek için “JINZAI” (İnsan Kaynağı) kelimesinde  “insanın o kurum için bir hazine olduğu “mesajını verir. Son dönemlerde çok sık duyduğum bir muda maddesi daha eklemek istiyorum.
Muda 8: Çalışanların yaratıcılığını ve verimliliğini faydalanamamak.
İş yerinde en çok vakit kaybının verimli geçmeyen toplantılar olduğu  yapılan istatistikler ile ispatlanmış. Bu durum, çalışanlara vakit kaybı ile birlikte iş yükünün artmasına neden olduğundan yaratıcılığı ve verimliliği azaltmada oldukça etkili olduğu ispatlanmış.

Reklam

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.